085 760 35 11

Wie kent Johnny Hoogerland nog? Hoogerland  was wielrenner in de Tour de France van 2011 en maakte in de negende etappe een bizar ongeval mee. Hij werd door een auto in de karavaan afgesneden en eindigde in het prikkeldraad langs de weg. Hoogerland moest losgeknipt worden en stapte gewond op de fiets en reed verder.  

Dit is een extreem voorbeeld. Maar fietsongelukken zijn aan de orde van de dag. In toenemende mate ergeren weggebruikers zich aan het fietsgedrag van wielrenners. Onlangs werd er een ludiek verbodsbord geplaatst om deze groep te weren (U leest het AD artikel hier). Een grap uiteraard. Maar dat neemt niet weg dat er veel wordt geklaagd over hardrijdende wielrenners, die de weg opeisen en voor gevaarlijke situaties zorgen.

Eerder schreef ik over de aansprakelijkheid wanneer er sprake is van een aanrijding tussen een wielrenner en auto. De conclusie is dat een automobilist in bijna alle gevallen aan te spreken is voor de letselschade van de fietser. U leest dit artikel hier. Maar is dat ook zo als er sprake is van een aanrijding tussen fiets- fiets of fiets-voetganger?

Het antwoord is nee. Fietsers worden alleen beschermd bij een aanrijding waarbij een motorvoertuig is betrokken. Als daarvan geen sprake is dan zijn de gewone regels van het aansprakelijkheidsrecht van toepassing. Kort door de bocht wordt er dan gekeken of er sprake is van een onrechtmatige gedraging van partij A of B. Als blijkt dat wielrenner A geen voorrang heeft verleend aan voetganger B dan is A aansprakelijk voor het ontstaan van het ongeval van B. Vervolgens wordt gekeken of er mogelijk nog sprake is van eigen schuld van B. Dat kan van invloed zijn op de hoeveelheid schade die A aan B moet betalen.

Wilt u meer weten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op of check de website.