010-203 60 49

We mogen weer vaker naar kantoor. Veel werknemers willen door het coronavirus niet meer de trein in. Fietsen vinden zij een prima alternatief. Vooral de elektrische fiets is in trek. De media deed afgelopen week uitgebreid verslag. Maar hoe zit het als je een ongeluk krijgt met de fiets? Wie betaalt de schade?

Fiets

Fietsers worden beschouwd als zwakkere verkeersdeelnemers en zijn daarom beschermd als er een ongeval plaatsvindt waar een motorvoertuig bij betrokken is. Automobilisten zijn in dat geval bijna altijd aan te spreken voor het letsel en (een deel van) de schade van de fietser. Lees hier meer over aansprakelijkheid bij fietsers. Hoe zit dat bij een elektrische fiets?

Electrische fiets

De wet ziet de elektrische fiets als gewone fiets. Zo moeten ze op het fietspad rijden en is dragen van een helm niet verplicht. Er is ook geen verzekeringsplicht. De elektrische fiets biedt trapondersteuning tot maximaal 25 km/h.

De zogenaamde speed-pedelecs zijn geen fietsen in de zin van de wet. Omdat deze fietsen een snelheid van meer dan 25 km/u halen vallen deze fietsen onder de regels van een snorfiets. Daarvoor geldt onder meer een verzekering voor de wettelijke aansprakelijkheid en is een brommerrijbewijs verplicht.

Let goed op!

Dat betekent dat een elektrische fiets tot 25 km/h wordt gezien als een ongemotoriseerd voertuig. Het gevolg daarvan is dat deze fiets onder de bescherming valt van de zwakkere verkeersdeelnemers. In dat geval wordt de schade van de fietser vaak betaald. Lees hier meer over aansprakelijkheid bij fietsers.

Een speed-pedelec valt wel onder de definitie van een gemotoriseerd voertuig. Het gevolg is dat een speed-pedelec daarmee niet wordt gezien als zwakke verkeersdeelnemer. De wettelijke bescherming die geldt voor zwakkere verkeersdeelnemers is op deze fietsers dus niet van toepassing. Het kan daardoor zijn dat je na een ongeval zelf opdraait voor de schade. Ben je daarvan bewust.

Tip!

Elektrische fietsers doen er verstandig aan om zich vooraf goed in te lezen over de soorten fietsen die er zijn, en de daarvoor geldende wetten en regels. Op de website van de rijksoverheid lees je daar meer over. Tot slot, laat je goed informeren over de mogelijkheden om je (aanvullend) te verzekeren tegen het risico van een (letsel)schade.

In een volgende blog beantwoorden we de vraag of ook de werkgever mogelijk aan te spreken is voor de schade die de fietser lijdt op weg naar kantoor.